langs de waalwege

 Ik neem jullie nog mee naar de Alto Adige (alto-adige/)  waar we wandelden langs de waalwege.

zo begon de wandeling

door de velden vol met appelbloesem

met af en toe een houten vlonder voor de veiligheid.

De paden volgen de kronkelige loop van eeuwenoude irrigatiekanalen, zg. “waalen’, door wijn- en appelboomgaarden en de kastanjebossen. Oorspronkelijk hadden ze een praktisch nut. Ze werden gebouwd om de velden en bergweiden te irrigeren. Het water werd vele kilometers door de smalle kanalen of houten bakken geleid. De paden erlangs dienden hoofdzakelijk voor onderhoudsdoeleinden.

Hier een rad waarlangs het water liep. Er zit een soort klepper of bel aan waarmee de boeren op afstand konden horen of het water door het goten liep. Want bladeren etc. in het beboste deel veroorzaakten regelmatig verstoppingen.

Hoewel je niet erg hoog loopt hebt je wel steeds een prachtig uitzicht over het dal. Nog een voordeel is dat je veelal in de schaduw loopt want het kan er erg warm worden.

zo komen wij bij het paadje dat naar beneden leidt en waar we de bus nemen om terug naar het beginpunt te gaan.

20 thoughts on “langs de waalwege

  1. Dat ziet er geweldig uit! Een regio voor bijzondere wandelingen. Leuk om dit mooie verslag te zien.
    Groet, Fokko

  2. Wat heerlijk al het frisse groen en de kleurige bloesems.
    Dat was een heerlijke reis Ada
    Ik verheug me al weer op het voorjaar…..
    en lekker lang licht….
    🙂 Aly

  3. dit moet een heerlijk reis geweest zijn
    je kan niet ontkeen dat jin toch wel een mooie zomer gehad hebt , gezien de mooie beelden je gemaakt hebt
    prachtige reportage 🙂

  4. Dit zijn nu van die foto’s waarvan ik echt geniet. Weer een heel mooie serie Ada. Ik loop in gedachten door dit wonderschone landschap. En het voelt heerlijk!

  5. Heerlijk even de lente te zien, fleurig en mooi.
    Word er gewoon vrolijk van, zeker na zo’n koude dag hier.
    Brrrr

  6. Prachtig die appelbloesemweide en een mooie wandeling! Hoog genoeg voor mij als ik die
    wankele houten paadjes zie en de miniatuurhuisjes in het dal 🙂

  7. “Hoewel je niet erg hoog loopt ,,.,” zegt ze …
    Om over die houten vlonder voor de veiligheid nog maar te zwijgen.
    Het is ongetwijfeld een prachtige wandeling geweest, maar mij krijg je niet mee. Ik ben uiterst content met zo’n mooi geïllustreerd informatief logje.

  8. Prachtige foto’s van een mooie wandeling.
    Blijf maar in het veld van de appelbloesem, wat is dat mooi.
    Het lijkt wel of het geschilderd is.

  9. Dat doet de burger goed, appelbloesem!! Ik vond het wel een beetje enge wandeling (hoogtevrees), maar het uitzicht was prachtig. T was wel een droge tijd, er was geen water te bekennen bij het waterrad! Mooie serie Ada, groetjes.

  10. Ooh…wat een prachtige vergezichten!
    En die appelbloesem is werkelijk een plaatje!
    Ik heb hier een winterbloeiende sierkers in de tuin staan, maar de enkele bloempjes, die er nog in zitten, zullen nu door de vorst wel snel verdwijnen.
    Wat een afwisselende wandeling en maar goed, dat er aan de veiligheid gedacht is.. 🙂
    Hier geen mist, maar lekker helder vriesweer.

  11. Wat dacht je, ik zal de mist eens verdrijven met appelbloesem?!
    Deze kleurrijke foto’s kunnen we wel gebruiken momenteel. Wat zul je tijdens de wandeling genoten hebben. Prachtige omgeving in een heel interessant gebied.

Geef een reactie

