SCHUITJE VAREN – 4

  We passeren de brug bij Engwierum.

Nog net even gelegenheid om een detail ‘mee’ te pakken van dit vissersschip

We varen inmiddels op het Dokkummer Grootdiep en de Dokkummer Ee richting Dokkum.

Hier varen geeft een ongekende rust die terug te vinden is in de kleine Friese dorpen en steden langs het vaarwater.

Kortom een heerlijke vaarroute  in de kop van Friesland.

We passeren Burdaard

 Wij kunnen gelukkig binnen zitten en is het minder erg als er af en toe een buitje valt.

Burdaard heeft een beschermd dorpsgezicht. De brugwachter moet ook op de fiets van de ene brug naar de andere brug en houdt het dus ook niet droog deze keer.

Molen de Zwaluw, een koren-, pel- en houtzaagmolen met daarnaast het houtstek (droogloods)

Echt warm was het begin juni niet. De uitrijden van de mest op het land veroorzaakt een behoorlijke damp.

Ook als het wat nevelig is is het uitzicht de moeite waard

Even voorbij Bartlehiem aan de Dokkummer Ee vinden we een fijne rustige overnachtigplek vlakbij het dorp Wijns

mooie boerenhoeve in Wijns

De Sint Vituskerk (uit 1200) van Wijns wordt nu gebruikt voor tentoonstellingen

In de verte de Wijnsermolen (uit 1871) een poldermolen (zg. grondzeiler – een molen die vanaf de grond kan worden bediend).

17 thoughts on “SCHUITJE VAREN – 4

  1. Die close-up van dat vissersschip: daar ga ik helemaal voor! Om een poster van te maken en dan uren naar alle details kijken. Prachtig!

  2. Deze foto’s van de kerk doen mij denken aan Groninger kerken , die ik onlangs op de foto heb gezet.
    Komt nog op mijn log.
    Mooie landelijke serie en ook met mist zeker prachtige landschappen.

    groetjes, Truus

  3. Ik heb weer heerlijk met je meegevaren.
    Prachtig
    De rust straalt van je log af.

    @ En wij fietsten toevallig door jouw lognaam 🙂

  4. Weer een mooi log Ada.
    Je bewijst het eens weer dat varen heel aparte views geven.
    en je komt van alles tegen.
    🙂

  5. leuk dat er kerken gebruikt worden als tentoonstellingsruimte, dat geeft een extra ‘kers’ op de kunst 🙂
    aaah Bartlehiem, zelfs ik ken dat van de elfstedentocht
    leuk om zo mee te varen met jullie, en de geur die nemen we er ook wel bij hihi

  6. Heel mooi, ondanks dat het weer niet te best was, blijft mooi Friesland.We hadden eerder een camper en kwamen er vaak, gezellig en mooi. Wel anders om het zo vanaf het water te zien.Toen nog lekker rustig.
    Ik houd wel van die kleine dorpjes.
    Gezellige zondag en groetjes.!

  7. Friesland vanaf het water is mooi en dat laat je hier prachtig zien.

  8. Ik ben dol op varen en vind foto’s van dergelijke sfeervolle schepen altijd erg mooi. De omgeving lijkt me ook een mooi gebeid om eens met een redelijke metaaldetector in de grond te speuren op zoek naar een en ander.

  9. Fijn je uitgebreide uitleg bij je vaartochtje en je mooie foto’s van het Friese Land en de mestlucht nemen we op de koop toe. ( vind het nl niet erg en bij het buiten leven horen).
    Zouden eigenlijk weer een week die kant uit gaan, maar we zijn van plan veranderd en gaan nu Drente verkennen.
    @ Het was niet de omgeving door de ramen, maar de bouwsteigers van de renovatie.
    Fijn weekend nog en hartelijke groeten.

  10. Allereerst je info bij de foto’s…TOP!!
    Prachtige serie weer, Ada, gelukkig zit ik nu ook binnen 😉
    Heb een fijn weekend. Gr Jan W

  11. o wat een rust maar toch jammer voor de meeste dat het geen geurlog is om het boerenland eens te snuiven.

  12. Een heerlijke tocht hebben jullie gemaakt zo door het stille deel van Friesland. Met de mooie dorpjes. En, heerlijk om dat te zien, met de ouderwetse manier van mest uitrijden. Prachtig. Jullie zullen vast wel door een eerlijke geurwolk gevaren zijn. 🙂
    Het blijkt maar weer dat het ook met regen mooi is buiten.

  13. ik kijk mijn ogen uit, ada!!

    al van bij de eerste foto ben ik verkocht! 😀

    hoe meer ik naar beneden scroll hoe verkochterdersterder ik word! 😆

    fijn weekend,

  14. Leuk om hier zo’n mooie fotoserie aan te treffen van het noorden van de provincie.
    De laatste keer dat ik Burdaard en Bartlehiem ben geweest, was tijdens de laatste Elfstedentocht.
    Normaal gesproken sla ik dit stuk meestal over, want dan is het Wad mijn bestemming. 🙂

  15. wat een walm van die strontkar ada:-)
    lieve hemele,
    ja dan bedoel ik het kerkhof:-)
    wat een speciaal gezicht is dat hé.

    een heel mooi logje,
    ik kan er weer een paar dagen tegen:-)

Geef een reactie

