SCHUITJE VAREN – 10

Deinum komt in zicht

en hier gaan we bakboord uit de Bolswardertrekvaart in

een heerlijk rustig en mooi landschappelijk vaarwater

x.x.x.

De Poelen bij Dronrijp (1850) een achtkantige poldermolen.

x.x.x

Huinsermolen bij Jorwerd (1829) een achtkantige poldermolen

x.x.x.x.x.

De Gertrudiskerk in Lutkewierum

x.x.x

De Edensermolen bij Edens is een munninkmolen en werd waarschijnlijk gebouwd in 1847. De achtkantige windmolen is een grondzeiler.

We passeren dorp Wommels, vroeger bekend als kaasdorp.

De Aylvapoldermolen tussen Burgwerd en Wommels langs de N 359.

Er hing ons nog wel wat boven het hoofd. Daarover morgen . . .

11 thoughts on “SCHUITJE VAREN – 10

  1. Hoi Ada, een informatief blog…. weat is Friesland toch mooi…. de foto’s die ik het mooist vind zijn het bruggetje en de twee laatste molenfoto’s….Agnès

  2. prachtige molens krijgen we te zien…

    boven het hoofd met een staalblauwe lucht ?

    ik ben benieuwd…

    groeten

  3. Hoewel ik er maar zelden kom, is ook het noordwestelijke deel van de provincie Fryslân de moeite van het bekijken zeker waard, dat laat jij met je foto’s van dit tochtje weer mooi zien. Je hebt je huiswerk ook goed gedaan, zodat het met alle plaatsen en de namen van de verschillende molens een mooi informatief logje is geworden.
    Ik kijk uit naar het vervolg.

  4. wat een mooie molenserie laat je zien bij alblasserdam staan veel molens maar niet zoveel verschillende als jij ons laat zien.

  5. Mooi tochtje zo met al de verschillende molens ben blij dat je de soortnamen er bij hebt gezet.
    Je maakt het wel spannend voor morgen, hoop dat het geen pech is.
    Ook het onweer van gisteren lijkt me geen lolletje te zijn geweest op de boot.
    Wens je alvast een heel fijn weekend en wacht met spanning af..

  6. Wat goed dat jij zoveel weet van al de molens en de dorpen weet. Ik ben heel benieuwd wat jou volgende blog te vertellen heeft.

  7. oei…
    dat klinkt erg spannend,

    wel ada,

    ik ben er klaar voor, ik kan de hele wereld aan dus kom maar dan 🙂
    dank je wel voor deze mooie toer over het water

    een heerlijke dag gewenst,
    xxx

  8. ik laat je foto’s als schilderijtjes aan me voorbijglijden, ada! 😀

    wat is dit weer genieten!!!

    wat er boven je hoofd hangt ..

    ik weet het niet! tot nu toe is er nog geen wolkje aan die staalblauwe lucht! 😉

  9. Wat een verschillende soorten molens kom je tegen Ada,
    leuk al die informatie ‘k hoop dat ik het allemaal kan onthouden….
    Gr Jan W

Geef een reactie

