SCHUITJE VAREN – 11

Aan het einde van de Bolwardertrekvaart komend vanuit het noorden ligt…….. juist ja: Bolsward.

We moesten de brugwachter onze komst melden en al wachtend in het kommetje maakte ik bovenstaande foto’s.

We varen Bolsward binnen en worden begeleid door een brugwachter voor 4 bruggen.

Het is hard werken steeds met fiets op en neer voor de brugbediening.

We hebben overnacht in de stad dus:  foto’s maken.

Een impressie van dit leuke stadje dat een van de Hanzesteden was.

Bolsward is ontstaan op een drietal terpen, waarvan in ieder geval de oudste dateert van voor het begin van de jaartelling. Een oude binnenstad met grachtjes en mooie pandjes.

Het stadhuis is gebouwd rond 1615.

Het staat symbool voor de bloei van de stad in de 17e eeuw.

In 1765 vergroot en verfraaid in de rococostijl.

12 thoughts on “SCHUITJE VAREN – 11

  1. Bolsward echt een leuk stadje die je prachting in beeld hebt gebracht.
    Heel sfeervol allemaal.
    🙂

  2. wat zal dat een geestig gezicht zijn die brugwachter steeds voor je uitfietsend!

    is die blauwe boot die van jullie?

    @pfff nee hoor wij hebben maar een klein bootje

  3. Bolsward, prachtig neergezet door jou. Ik vind die kleine steegjes en huisjes zo mooi. Ons plan is morgen Hindelopen te gaan bezoeken. Als ik jou fotoserie zie, krijg ik er nog meer zin in.
    fijn weekend Ada.

  4. Hoi Ada,
    wat een mooie serie over en in Bolsward.
    Ik zie prachtige gevels en elementen en ook
    watertjes, bruggen en poortjes.
    Bovendien heb je het ook mooi in je blog gezet. Heel speels.
    Een plezier om naar te kijken 🙂
    Groetjes, Helma

  5. Dit is weer een fraai stukje Fryslânpromotie, Ada.
    Het geslenter in een stad(je) is niets meer voor mij, maar als ik deze serie zo zie, dan mis ik dat toch wel.
    Maak er een mooi weekend van, Ada.

  6. Inderdaad een prachtige reclame voor de stad.
    Het stadhuis heb je goed bekeken…..schitterende details.
    Geniet van het weekend.Gr Jan W

  7. Het is al jaren en jaren geleden dat ik in Bolsward was. Nu ik jouw foto’s zie, denk ik dat we er binnenkort toch maar eens naar toe moeten, want het past in onze bezoekjes aan Hanzesteden.

Geef een reactie

