ZUFRITT-STAUSEE

De Zufrittsee is een stuwmeer en ligt in de oostelijke groep van de Ortler Alpen.

Het stuwmeer heeft een oppervlakte van 70 ha op een hoogte van 1850 m in het Martelldal. De rivier De Plima is de belangrijkste voedingsbron.

We zijn vroeg de dauw zit nog op de bloemen.

Het opslagvolume van dit stuwmeer bedraagt 19,6 miljoen m³. Het wordt gebruikt voor het opwekken van elektriciteit.  De bijbehorende waterkrachtcentrale ligt in Laas.

  De rondwandeling rond het stuwmeer kent nauwelijks hoogteverschillen.

Een grappige bewegwijzering naar wandelingen die vanuit hier kunnen worden gestart.

De ‘voeding’ van het stuwmeer

komt overal

van de bergen af stromen.

De bosweg langs het meer komt uit bij de stuwdam van 83 meter hoog die je kunt oversteken.

We zijn de dam wel overgestoken maar teruggekeerd naar het bospad want de rondwandeling afsluiten met een wandeling langs de weg trok ons niet.

20 thoughts on “ZUFRITT-STAUSEE

  1. Jij bent er ook lekker op uit geweest zie ik. Mooi gebied is dit en prachtige foto’s heb je gemaakt!

  2. De dauw op de bloem is prachtig en ik ben een beetje jaloers, wat een prachtige omgeving Ada… lijkt me heel mooi om in te wandelen…Agnès

  3. Dat kan ik me voorstellen dat je dan niet over de weg wilt lopen!
    Mooi stuk om te zien. 🙂
    Ik hou van de bergen en ik hou van de meren. Maar zo’n stuwmeer heeft toch wel iets!

  4. Wat een schitterende omgeving, bergen, heldere beekjes en meertjes, zoveel groen.
    Ik geniet al van het kijken naar je foto’s, lijkt me heerlijk om daar te wandelen.
    groetjes Ghita

  5. wow zeg dat ziet daar prachtig uit zeg wat moet zijn om daar te wandelen top plaatjes vind ik echt heel goed gedaan
    groetjes antony

  6. een stuwmeer vind ik altijd interessant om zien…..

    mooie wegwijzers aan het meer..

    bedankt om zo te kunnen meestappen..

  7. Oeps, beetje last van blaren na het meewandelen met. Blij dat ik ff kan zitten pffft.
    Alle gekheid op het bekende stokje, hele mooie foto’s van dit prachtige gebied.

  8. Leuke bewegwijzering hebben ze daar voor de wandelpaden.
    Dat stuwmeer straalt een en al rust uit, maar ik geef toch de voorkeur aan de foto’s van die bruisende en kolkende stroompjes.

  9. Vroeg me al af waar die totempaal voor was….
    Mooie serie Ada, kleine wateren ….worden grote stuwmeren!
    Gr Jan W

  10. Logisch,
    Op de eerste beste foto vermoedde ik al een mooi gelijk wandelpaadje.
    En op foto 3 werd dat ook nog bevestigd :-0
    Super om met je mee te mogen wandelen
    Bergschoentjes staan ook voor morgen en overmorgen enz. klaar 🙂

  11. Groot gelijk als je al dit mooie stuk natuur en de prachtige kleuren hebt gezien ga je niet via een weg terug.
    Mooie natuurfoto’s en je bloempje zo fijntjes met de dauwdruppels.
    Lijkt me zo wie zo al leuk om aan deze mooie wandeling te beginnen met zulke leuke bewegwijzeringen.

  12. ohhh ada wat zullen jullie daar genoten hebben zeg, imposant om t e zien hé,

    ennnnneee

    heb je ook nog korhoenders gezien vraag ik me af??

Geef een reactie

