MASKERKIEVIT

Het begin van de lente vandaag  🙂

Hier zag ik  al wel kievitten maar kreeg ze nog niet op een goede manier voor de lens.

Daarom  neem ik je nog maar eens mee naar de andere kant van de wereld naar Nieuw Zeeland.

 Daar zag ik een bijzondere soort kievit: de maskerkievit.

Hij is vergelijkbaar met de gewone kievit in Europa.

NZ 001 jpgop de achtergrond is nog een Myna te zien

Ze leven in open landschappen in de buurt van water.
Ze hebben hun naam niet voor niks gekregen.

NZ 003

Ze hebben namelijk een soort van masker op hun gezicht.

Dit is een bloot stuk huid dat geel van kleur is.

Ze hebben een spanwijdte van 75 tot 80 cm en kunnen zo’n 12 jaar oud worden.

NZ 004

 Ze voeden zich in hoofdzaak met allerlei insecten en wormen. De eieren, meestal zo’n 3 of 4, worden op de grond gelegd en in ruim 4 weken uitgebroed.

Deze foto’s  heb ik genomen in Whakatane op het Noordereiland.

14 thoughts on “MASKERKIEVIT

  1. o, heerlijk he, de lente! Ik denk voor foto`s te maken de fijnste tijd! Wat mezelf betreft, die lekkere zomer er achteraan, dat maakt het helemaal compleet.

  2. Er zijn duidelijk meerdere soorten kieviten.In India heb ik weer een andere variant gezien, de “red-wattled lapwing”. Alle soorten kieviten zijn mooie vogels.
    Groet, Kees

  3. Leuke vogel, altijd leuk om ook in het buitenland vogels te spotten en te fotograferen, zijn toch vaak wer hele andere soorten.
    Mooi op de foto gezet.
    groetjes en fijne vrijdag !

  4. Deze zijn ook mooi Ada.
    Wat staan ze mooi op hun ranke pootjes .
    Toch nog een lente gevoel hier al komt het van ver :-))
    🙂

  5. Je bent wat laat me je aankondiging van het begin van de lente. Dat was namelijk gisteren om 12:02 uur al, maar het kan wat lijden dit jaar. 🙂
    Bijzondere vogel met dat gele masker, maar ik geef toch de voorkeur aan onze eigen kieviten met hun glanzende verendek en het wapperende kuifje.

  6. Bijzondere vogels, ik zie geen kuifje. Zou dat masker een UV-filter zijn??
    Gr Jan W

  7. och wat een leuk beestje zeg
    heel anders als hier, alleen aan het loopje herken ik ‘m wel 🙂

    grappig

Geef een reactie

