HOLWORTEL

De holwortel behoort tot de papaverfamilie.

Het is een vroegbloeiende (maart) vaste plant. De plant heeft roodpaarse of witte bloemen.

9846

De bloem is een soort buis waarin de stamper en de meeldraden liggen.

De naam holwortel slaat op de knol van de plant die hol is.

9851

Verder heeft de holwortel gaafrandige schutblaadjes.

De soort is in Nederland ter verwildering aangeplant op onder meer verschillende landgoederen.

9853

Ze wordt tot de stinsenplanten gerekend.

Veel bloeide er op dit moment nog niet.

Normaal in deze tijd van het jaar ziet de bodem eruit als een paars-witte bloemendeken.

9850

Eigenlijk stond er te veel wind om te fotograferen. Maar ik kon het niet laten.

16 thoughts on “HOLWORTEL

  1. hahaha….. vandaag stond er ook teveel wind, maar ik ‘kon het ook niet laten’.
    misschien binnenkort nog eens heen als het een keer (nagenoeg) windstil is.
    mooie foto’s!

  2. Hele mooie bloem, prachtig van kleur en ondanks de wind goed op de foto gekregen.
    Groetjes

  3. geen wind te zien of te voelen Ada
    heel knappe foto’s van deze holwortel
    ze lijken me niet eenvoudig om goed vast te leggen

  4. Prachtige bloemen, mijn voorkeur gaat uit naar de eerste en de laatste foto. De lichte bewegingsonscherpte vind ik helemaal niet storend, integendeel.
    Wat bloemen betreft ben ik nog niet verder gekomen dan krokusjes en sneeuwklokjes, maar zodra de temperaturen in de loop van volgende week omhoog gaan en er wat regen komt, zullen de kleuren waarschijnlijk over tevoorschijn komen.

  5. Prachtig Ada, ik ga voor de witte bloemen. Top!! Heel mooi gekiekt met het blad er ook bij.
    Ze zijn aan de late kant begrijp ik, dus als ik goed zoek vind ik ze misschien ook!!
    Gr Jan W

  6. Je hebt bloemen gevonden, dat voelt vast zo alsof je het eerste kievitsei gevonden hebt! Toch? 🙂
    Mooie foto’s en leuke uitleg erbij, weer heb ik iets geleerd!
    Fijn weekend Ada, grtjs 😉

  7. ohhhh wat mooi ada,
    dat heb je bijzonder mooi getroffen,
    wat een prachtige kleurtjes heeft de bloem hé.

    een heel fijn weekend gewenst

  8. Serieus, dit zijn gewoon hele mooie planten. Schitterend om te zien… En wind of geen wind.. ik kan ze goed zien op je foto.

    Love As always
    Di Mario

Geef een reactie

