S N I P V L I E G

Tijdens mijn speurtocht naar insecten dacht ik een schorpioenvlieg te zien.

Altijd een mooi beestje om te fotograferen.

Op de PC begon ik toch te twijfelen en na enige googlen denk ik dat het een snipvlieg is.

2028

De snavel- of snipvliegen hebben een slank lijf met lange poten.

Opvallend is de krachtige zuigsnuit waarmee in het voedsel geprikt wordt.

2030

De gewone snipvlieg is een in grootte heel erg variabele soort. De kleinste zijn nauwelijks 8 millimeter lang, terwijl de grootste wel 16 millimeter lang kunnen zijn. Het lichaam is langgerekt en bruin met naar het uiteinde toe steeds grotere zwarte vlekken. Het uiteinde is zelfs geheel zwart.

2031

In de vleugel zit aan de bovenrand een zwarte vlek. Enkele aders zijn zwart aangezet en de vleugelpunt is lichtgrijs tot bijna zwart “berookt”. Het is niet geheel duidelijk waar de vliegen van leven. In ieder geval vangen zij andere kleinere vliegen. Maar waarschijnlijk eten ze ook nectar en honingdauw. De volwassen vliegen komen in grote aantallen voor van eind april tot begin juni.

2047

Er zijn een aantal gelijkende (ca. 500) soorten. In Nederland zijn er ongeveer 10.

2214

-0-

13 thoughts on “S N I P V L I E G

  1. Het is op foto 1 heel verwarrend Ada. Zou ook eerst aan een schorpioenvlieg gedacht hebben.
    De andere laten zien dat dit toch niet zo is. Welke dan….? Je info over de snipvlieg lijkt me wel goed.
    Heb een fijn weekend. Gr Jan W

  2. Zo op de foto zijn ze wel mooi, maar in het dagelijks leven kijk ik er zelden naar om. Meer alleen als ze om me heen dralen.

    Love As Always
    Di Mario

  3. Een prachtige vlieg! Je hebt er heel mooie foto’s van kunnen maken.
    Toch heb ik het nooit zo op dit soort vliegen. Ze lijken me teveel op steekvliegen.

Geef een reactie

