LANGS DE WATERKANT

Langs de waterkant is altijd wel wat te zien om te fotograferen. Met de harde wind van de afgelopen periode zag ik steeds wel juffers en soms een libel vliegen. Maar op een behoorlijke manier vastleggen lukte me niet.  De  ‘oogst’ tot nu toe.

2248

 Juffers hebben een lang, dun achterlijf, voor- en achtervleugels gelijk van vorm en in rust opgevouwen boven het achterlijf, en wijd uiteen staande ogen. Verder hebben ze praktisch allemaal een zwarte tekening op het achterlijf, die zelfs binnen de soort zeer variabel kan zijn.

2251

Een wat lange inleiding om te melden dat ik me niet waag aan namen. Wel weet ik dat dit een paringswiel is.

2308

een libel.

4040

Nog een paar juffers

4166

21 thoughts on “LANGS DE WATERKANT

  1. Met zo’n oogst zou ik mijn handen dichtknijpen…prachtig ! Vooral foto 3 van de libel, bijzonder mooi. Ook het paringswiel blijft bijzonder om te zien.
    Hele mooi serie Ada.
    groetjes, Truus

  2. toch al een hele mooie ‘oogst’ Ada!!
    ik kan je deels helpen met de naamgeving:
    foto 3: viervlek
    foto 4: lantaarntje (v)
    foto 5: blauwe breedscheenjuffer

  3. They are amazing insects, so beautifully crafted. Their wings look like they are made of filigree. Brilliant set of photos on this unique and beautiful insect.

  4. Ondanks de wind heb je toch mooie foto`s gemaakt.
    En die namen…ach…het is toch allemaal erg mooi om te zien.
    Foto 3 vind ik schitterend

  5. Ze zijn van dichtbij zo mooi om te zien. Schitterend gewoon. Wat geeft de natuur ons toch een mooie dingen.

    Love As Always
    Di Mario

  6. whaw het is je gelukt! wind of wat dan ook kon jou niet storen, de blauwe jufferkes ook niet zo te zien 🙂
    die zijn wel heel moeilijk te fotograferen, dat zit geen seconde stil

  7. Ondanks de voortdurend storende wind heb je toch een mooie serie van de juffers en libellen kunnen maken.
    Aan namen waag ik me ook maar liever niet, want dat komt zo akelig precies met die minimale verschillen … Wat ik wel weet, is dat vooral de foto’s van de libel en het juffertje op de grashalm eronder erg mooi zijn.

  8. Wat mij betreft heb je een heleboel sterren verdiend met deze serie! De scherpte op de voorste juffer van het paringswiel (nooit geweten dat het zo heet), en de vleugels als waar kantwerk vastgelegd. De 2e foto is echt glitter en glamour, prachtig!

  9. Het is een hele klus om juffers en libellen mooi in beeld te krijgen. Het is je goed gelukt, en je hebt er ook nog goed passende achtergronden bij.
    Groet, Kees

  10. wat heb je ze mooi gefotografeerd
    een van mijn doelen maar zo mooi heb ik hetnog niet kunnen doen 😦

  11. en terecht daarom zongen ze ook:
    en ik heb jou voor het eerst ontmoet
    daar bij die waterkant
    daar bij die waterkant.

    ze wisten dat het daar zo mooi was.

  12. juffertje, jij bent weer met glans geslaagd met deze serie over juffertjes! 😀

    van wind of onscherpte is helemaal niks te merken!

    ik zie enkel glans en schoonheid! 😀

  13. Prachtige oogst Ada!! Als iedere boer of koopman zo’n oogst had, hadden ze niks te klagen…..
    Gr Jan W

  14. Ondanks de wind heb je prachtige foto’s kunnen maken. Loepzuiver paringswiel. De libel glinstert je aan alle kanten tegemoet. De mooiste juffer vind ik die met het rode borststuk en de blauwe staart.

Geef een reactie

