GROOT DIKKOPJE

Ik ben al geruime tijd op zoek naar andere vlinders dan het witje. Op de plekken waar vorige jaren meedere soorten rondfladderde blijft het akelig leeg. Toch eens kijken op het veldje waar ik dikkopjes vermoed. Ik heb geluk.

4078

Dikkopjes onderscheiden zich door relatief veel kenmerken van de andere
dagvlinderfamilies.

4082

Zij hebben een korte, relatief brede kop: de afstand tussen
de antennen is groter dan de diameter van het oog.

4087

De vleugel varieert in lengte tussen de 12 en 15 millimeter en is aan de bovenkant oranje/bruin en aan de onderkant geel/bruin met lichte vlekken.

4089

Bij de mannelijke vlinder zijn op de voorvleugels donkerkleurige geurschubben te zien.

4106

De roltong is relatief lang
en ook de vorm van de sprietknop, die in een haakje eindigt, is kenmerkend.

18 thoughts on “GROOT DIKKOPJE

  1. Prachtige macro`s zitten erbij, het is genieten bij je dikkopje

  2. hier kan ik enorm van genieten Ada (maar dat weet je inmiddels)!!!
    prachtige foto’s, vooral de laatste vind ik super 😀

  3. voor jaar was het ook lang wachten op de vlinders

    de laatste foto doet het helemaal Ada

    groeten

  4. Een beetje jaloers hoor! Wat heb jij meer dan ik dat die voor jou blijven zitten? Aantrekkelijker, vlinderfluisteraar of ben je vroeger op stap… Schitterend!

  5. Die heb je weer mooi in beeld weten te brengen, Ada.
    Leuke informatie ook bij de foto’s, dat die gevoelssprieten eindigen in een haakje is nieuw voor me. Als je het eenmaal weet, is het ook goed te zien.

  6. In woord en beeld de details eruit gelicht. Prachtig gedaan Ada, super opnamen.
    Gr Jan W

  7. Ik zit met open mond voor het scherm Ada, wat een mooi scherpte verloop in je foto’s van het dikkopje! Mooie rustige achtergrond en fraaie kleuren, deze serie is weer een toppertje.

    (Heb je een nieuwe lens of zo?)
    @ Dank voor je compliment. Geen nwe lens maar misschien begin ik het te leren 😉

  8. Geweldige foto’s van het dikkopje. Ja had wel je geluksdag, lijkt me, dat het beestje zo keurig voor je geposeerd heeft. Super foto’s!

  9. ik ben helemaal van mijn stoeleke gedonderd, ada!!!

    wat ’n haarscherpe beelden van dit klein fladderdingske!!! 😯

    en hij kijkt nog recht in de lens ook? 😀

Geef een reactie

